Gepubliceerd op: 20-2-2016
Den Haag moet ervoor zorgen dat de paspoortcontrole op Schiphol niet langer te kampen heeft met lange wachtrijen bij de marechaussee. Het kabinet zou dat nog voor het aanbieden van de voorjaarsnota moeten regelen. Dat zei Schiphol-topman Jos Nijhuis vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers van de luchthaven, die dit jaar het 100-jarig jubilieum viert. "Met deze situatie rond de paspoortcontrole wordt het wel een heel hete zomer."
Afbeelding verwijderdDe bezetting van de marechaussee was volgens Nijhuis al krap, maar met de toestroom van vluchtelingen en de verhoogde terreurdreiging is het tekort aan mensen een 'nijpend probleem' geworden. "De oplossing kan zitten in extra pelotons, maar ook in betere digitalisering. Of je moet mensen waarbij waarschijnlijk geen probleem is niet langer controleren." Een inschatting van het bedrag dat de overheid zou moeten vrijmaken om de krapte bij de marechaussee op te lossen, wilde Nijhuis niet geven.
Miljoenen winst
Schiphol maakte over 2015 een winst van 374 miljoen euro, tegenover een winst van 272 miljoen euro een jaar eerder. De winst werd gestuwd door een aantal bijzondere posten, waaronder een grote waardevermeerdering van het vastgoed van 67 miljoen euro en de verkoop van een belang in Schiphol Airport Retail voor 50 miljoen euro. De netto-omzet liep een kleine beetje terug, met 1 procent tot 1423 miljoen euro.
In 2015 werd een recordbedrag aan investeringen gedaan van 439 miljoen euro. Volgens financieel directeur Els de Groot zal dit record de komende jaren gebroken worden als de nieuwe A-pier op Schiphol wordt gebouwd.
Bron : trouw.nl
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!
Commandant de Strijdkrachten op bezoek bij de Koninklijke Marechaussee in Eindhoven
Dode gevonden op parkeerplaats
Demonstranten verbaasd over politiegeweld bij Eindhoven Airport
Stapje voor stapje naar betere publiek-private samenwerking
Rapport: marechaussee moet snel worden uitgebreid op BES-eilanden