Noodpaspoort

Gepubliceerd op: 17-4-2017

U krijgt alleen een noodpaspoort als u niet in staat bent om op tijd een paspoort of een identiteitskaart te verkrijgen. Om in aanmerking te komen voor een noodpaspoort moet u aantonen dat u uw reis niet kunt uitstellen. Daarnaast moet de marechaussee uw identiteit en nationaliteit kunnen vaststellen.

Afbeelding verwijderdAanvragen noodpaspoort
Aan de hand van uw persoonlijke gegevens beoordeelt de marechaussee uw aanvraag voor een noodpaspoort. U dient zelf voor deze bewijsstukken te zorgen.

Om een aanvraag voor een noodpaspoort te kunnen doen, moet u onderstaande stukken overleggen:

-Een bewijs dat u de reis niet kan uitstellen. Dit kunt u aantonen met bijvoorbeeld vliegtickets en hotelreserveringen.

-Een recent gewaarmerkt afschrift basisregistratie personen (BRP) met daarop de vermelding van uw nationaliteit, in een envelop. De envelop dient door de gemeente gesloten en verzegeld te zijn. Gewaarmerkt betekent dat het document gelijk is aan het origineel.

-Een gewaarmerkte kopie van uw recente aanvraag van een nieuw reisdocument (RAAS-formulier), in een envelop. Ook deze envelop dient door de gemeente gesloten en verzegeld te zijn.

-Andere reisdocument(en), als u die heeft.

-Een geldig legitimatiebewijs, zoals een geldig Nederlands rijbewijs.

-Een recente pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen.

-Als u uw reisdocument kwijt bent: een gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal van de aangifte van vermissing.

Een noodpaspoort kost sinds 1 januari 2017 € 46,84.

Als u voor een kind een noodpaspoort aanvraagt, dienen beide ouders/gezaghebbenden aanwezig te zijn voor ondertekening. Als slechts een van de ouders het gezag heeft bij uitspraak van de rechter, dient u de rechtelijke uitspraak te tonen. Verder gelden dezelfde strikte voorwaarden als in andere gevallen.

Afgiftepunten noodpaspoort. Lees meer....

Bron : kmar

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief