Schiphol houdt spoedberaad over extreem lange rijen

Gepubliceerd op: 1-5-2017

Schiphol houdt woensdag spoedberaad met vakbonden en bewakingsbedrijven om een oplossing te vinden voor de chaos op de luchthaven. Schiphol kan de voorjaarsdrukte van 200 duizend reizigers per dag niet aan. Dit heeft de laatste weken geleid tot een infarct van passagiers bij de incheckbalies, beveiligingspoortjes en paspoorthokjes, met urenlange wachtrijen en vele vertragingen en gemiste vluchten als gevolg.

Afbeelding verwijderdVakbond FNV bevestigt berichtgeving in De Telegraaf dat Schiphol woensdag met de bonden en private bewakingsbedrijven om de tafel gaat over de inzet van meer personeel en beveiligingspoorten om de controle van passagiers en bagage sneller te laten verlopen. FNV-bestuurder Leen van der List pleit er onder meer voor om zo snel mogelijk nieuwe beveiligers op te leiden om de veiligheidscontroles uit te voeren. 

'Schiphol doet de beveiliging op de security lanes niet zelf, dat besteden ze uit aan private bedrijven. Maar de bewakingsbedrijven kunnen momenteel niet genoeg mensen leveren, dus moeten er nieuwe beveiligers worden opgeleid. Doe je dit zo snel mogelijk, dan heb je binnen zes weken nieuw personeel.'

Schiphol zegt op piekdagen al extra medewerkers in te zetten, onder meer bij de veiligheidscontroles. 'Vandaag en gisteren (met 216 duizend reizigers de drukste dag deze meivakantie) zien we dat dit vruchten afwerpt', aldus een Schiphol-woordvoerder. Het weekend ervoor misten nog tientallen reizigers hun vlucht door de extreme wachtrijen. Talloze andere passagiers liepen vertragingen op. 

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) nodigde KLM en Schiphol gisteren uit voor een gesprek. Zij noemt de lange rijen op Schiphol 'niet best voor het imago van de luchthaven', zo zei ze in een reactie tegen het FD. KLM en Schiphol vegen elkaar de mantel uit over de problemen. Schiphol heeft de prijsvechters veel te snel laten groeien, zonder adequaat te investeren in nieuwe terminals, wegen en personeel, vindt KLM, de voornaamste klant van de luchthaven. 

Volgens anderen zou ook KLM debet zijn aan de chaos, door het toevoegen van allerlei zonbestemmingen aan zijn netwerk, terwijl de luchtvaartmaatschappij wist dat Schiphol al op zijn tanden liep qua capaciteit, zo citeert het FD een insider uit de luchtvaartsector.

Bron : volkskrant.nl en overige

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief