Gepubliceerd op: 22-5-2017
Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog waren er nog meer dan tienduizend luchtdoelgranaten nodig om een vliegtuig neer te schieten, vandaag de dag volstaat een enkele Patriot-raket. Die is in staat een doelwit op tientallen kilometers neer te halen. Het onderstreept de enorme technologische ontwikkeling die de grondgebonden luchtverdediging de afgelopen eeuw heeft ondergaan.
Afbeelding verwijderdHet staat allemaal in het nieuwste boek van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) 'Verenigd op de grond, daadkrachtig in de lucht. Een eeuw grondgebonden luchtverdediging 1917-2017'. Het is geschreven door Erwin van Loo, Sven Maaskant, Dirk Starink en Quirijn van der Vegt van het NIMH.
Technologisch hoogstaand
In 1917 zette Nederland zijn eerste schreden op dit terrein. Technische problemen en bezuinigingen ten spijt, groeide de luchtdoelartillerie tijdens het interbellum uit tot een vaste waarde, om vervolgens tijdens de meidagen van 1940 haar hoogtepunt te beleven.
Het boek schetst in woord en beeld de 100-jarige geschiedenis van de Nederlandse grondgebonden luchtverdediging. Het vertelt het verhaal van een technologisch hoogstaand wapen, van succesvolle en falende inzet, van ongebreidelde groei en forse inkrimping en tenslotte van een ingewikkelde en moeizame fusie tot één luchtverdedigingsorganisatie in het post-Koude Oorlog-tijdperk.
Het boek wordt uitgegeven door Boom uitgevers in Amsterdam en telt 420 pagina's. ISBN: 9789089537027. Het kost €39,90.
Bron : Bron NMIM
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!
Nederlandse militair omgekomen bij oefening in Duitsland
In het verkeerde vliegtuig stappen: hoe kan dat gebeuren? En hoe gevaarlijk is dat?
34-Jarige man aangehouden voor rijbewijsfraude N62 Westdorpe
Geen wachtrijen op Schiphol komende zomer, wél nieuw personeel nodig
Helderse Joey M. bekent smokkel van tien vluchtelingen via Noordzee
Zes personen aangehouden bij grote actie politie en douane op invalswegen Flevoland