Stichting Marechaussee Contact - Actueel

Man met openstaande celstraf aangehouden op Rotterdam The Hague Airport

De Koninklijke Marechaussee in Rotterdam heeft op dinsdag 16 april een 42-jarige man uit Gouda aangehouden. Hij heeft nog 5,5 jaar celstraf openstaan voor verschillende drugsdelicten.

De marechaussees onderkende de man toen hij met een vlucht uit Marokko aankwam op de luchthaven. Voordat de man landde in Nederland, was de passagier ‘gematcht’ door Targeting Center Borders (TCB) van de Koninklijke Marechaussee. Het TCB kijkt met behulp van verschillende systemen of er personen van buiten de Europese Unie naar Nederland reizen die gecontroleerd of aangehouden moeten worden, zowel via lucht, water als land.

Bij een hit in een van de systemen gaat er een alert uit, zoals gisteren gebeurde in Rotterdam. Het TCB werkt samen met meerdere diensten, zoals de IND, de Nationale Politie, de Douane en de Zeehavenpolitie.


Bron: Koninklijke Marechaussee

Lees verder... 17-4-2024

Vijf Nederlandse militairen gewond bij ongeval in Duitsland

Den Haag/AltmarkBij een ongeval tijdens een oefening bij het Duitse Altmark zijn maandagavond vijf Nederlandse militairen van de landmacht gewond geraakt. Dit meldt het ministerie van Defensie dinsdag
Ziekenhuizen
Drie van hen zijn overgebracht naar verschillende Duitse ziekenhuizen, maar worden daar naar verwachting vandaag uit ontslagen. 'Alle militairen hebben zelf hun thuisfront ingelicht', aldus het ministerie.

Botsing voertuigen
Tijdens het incident kwamen een Fennek-verkenningsvoertuig en een Boxer-pantserwielvoertuig met elkaar in botsing. Twee van de vijf gewonden kwamen met wat blauwe plekken en de schrik vrij.

Onderzoek door KMar
De Koninklijke Marechaussee (KMar) doet onderzoek naar de toedracht. Daarnaast is de Inspectie Veiligheid Defensie een oriënterend onderzoek gestart naar de aanleiding van het voorval.

NAVO-oefening Steadfast Defender
De betrokken militairen nemen deel aan Grand Quadriga, onderdeel van de omvangrijke NAVO-oefening Steadfast Defender. Een groot deel van 13 Lichte Brigade traint momenteel op het Duitse gevechtsoefencentrum nabij Altmark.

 

Bron: BlikopNieuws

Lees verder... 17-4-2024

Defensie zet medewerkers in om nieuwe collega’s te werven

In een nieuwe wervingscampagne roept Defensie haar medewerkers op om iemand aan te melden die goed bij de organisatie zou passen. Zo helpen ze Defensie om de juiste mensen te vinden. Alle medewerkers kennen wel iemand die zich betrokken voelt bij de krijgsmacht. Dat kan een vriend of vriendin of een familielid zijn. Maar ook een buurtbewoner, oud-collega, ex-klasgenoot of hardloopmaatje.

Medewerkers kennen de organisatie en kunnen daardoor een goede inschatting maken wie geschikt is voor een baan bij Defensie. Dat kan als militair of burger, binnen de eigen eenheid en onderdeel of defensiebreed.

Mond-tot-mondreclame
Vroeger zat het werken bij Defensie vaak in de familie. Nu moet er actiever worden geworven. Dat gaat nog steeds het beste via naasten en mond-tot-mondreclame.

De aangedragen kandidaat krijgt alle aandacht en een aanbod op maat. Dit levert uiteindelijk de beste match op voor mens en organisatie.

 

Bron: Ministerie van Defensie

Lees verder... 17-4-2024

Toename klachten over vliegherrie Schiphol: "Ik ga vliegtuigen uit de lucht schieten"

Inwoners van Aalsmeer, Uithoorn, De Kwakel en Hilversum hebben in 2023 opvallend vaker over vliegtuiglawaai geklaagd dan in 2022. Dat blijkt uit de jaarrapportage van Bewonersaanspreekpunt Schiphol (BAS), dat de meldingen analyseert. De emoties bij de melders lopen volgens medewerkers van BAS vaak zo hoog op, dat ze dreigementen uiten. 

Het totaal aantal meldingen is gestegen met 7 procent, terwijl het aantal vluchten met 8 procent is toegenomen. De toename van het aantal klachten in specifiek Aalsmeer, Uithoorn, De Kwakel, Kudelstaart maar ook Hilversum, komt volgens BAS door intensiever gebruik van de Aalsmeerbaan. 

Zo was de Aalsmeerbaan meer beschikbaar dan het jaar ervoor vanwege groot onderhoud in 2022, waardoor het contrast voor omwonenden groter werd. Ook werd de baan vaker gebruikt door slechte weersomstandigheden en zijn er andere vliegroutes door de oorlog in Oekraïne. In Kudelstaart nam het aantal meldingen zelfs met 122 procent toe.

Maar uit een rapportage van de Inspectie Leefomgeving en Transport bleek dat Uithoorn vorig jaar daadwerkelijk 'teveel' vliegherrie voor zijn kiezen heeft gekregen. De geluidsnormen zijn overschreden bij handhavingspunt 25 met 19%. Toch is de geluidsbelasting in zijn totaliteit rondom Schiphol juist minder geworden (-6 procent sinds 2018) door de inzet van stillere vliegtuigen, blijkt uit een recent rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). 

85 veelmelders 
Mensen die méér dan 500 meldingen per jaar doen bij BAS, zogeheten veelmelders, worden niet meegenomen in de analyse omdat dit een vertekend beeld geeft. Het gaat, net als vorig jaar, om 85 personen. Ze zijn goed voor 43 procent van de klachten. De andere klachten komen van ruim tienduizend andere omwonenden. 

"Iemand zei: ik kom naar Schiphol en ga vliegtuigen uit de lucht schieten"
Ed - medewerker BAS

De klachten kunnen bij BAS worden gemeld via de website, maar ook wordt er veel gebeld. "Er is een vast clubje mensen dat bij ons aan de telefoon hangt", vertelt manager Vanessa de Boer van BAS. Ze komen overal vandaan en de emoties lopen wel eens hoog op. 

Dreigementen
Vaak genoeg biedt medewerker Ed een luisterend oor als er een omwonende belt die overstuur is. "Het is geen callcenterwerk, er komt veel empathie bij kijken", vertelt hij. "Mensen pakken de telefoon omdat ze ergens hun ei kwijt moeten. Ze zijn gefrustreerd omdat ondanks hun klachten de overlast blijft."

Ook is er sprake van dreigementen. "Mensen die zeggen 'ik kom naar Schiphol en ga vliegtuigen uit de lucht schieten'. Een enkeling neem je wat serieuzer. 'Ik ga met een laserlicht vliegtuigen beschijnen'. Dat moeten we melden bij de Marechaussee en die moet daar iets mee doen", vertelt Ed. 

Het kan ook persoonlijk worden, vertelt Vanessa. "Je moet dood, dat soort dingen", vertelt de manager wat luchtig. Ze vertelt dat ze goed om kunnen gaan met dit soort situaties, al is het natuurlijk niet prettig.

"Wij kunnen bij BAS niet de problemen oplossen, we zijn geen beleidsmakers. Maar als we toch een beetje het verdriet en de pijn wat weg kunnen nemen door analyses te maken en dit te signaleren, en dit door te spelen naar Schiphol, Luchtverkeersleiding of het ministerie, dan hopen we dat het goede input is", aldus De Boer. 

Verbinding
Momenteel is BAS op zoek naar omwonenden die lid willen worden van de BAS-klankbordgroep. Deze groep zal meedenken over de informatievoorziening en communicatie van BAS. Op verzoek van omwonenden is er nu een flighttracker beschikbaar, waar ze bijvoorbeeld kunnen zien hoe hoog het vliegtuig boven hun huis vliegt. Het idee is dat het hiermee makkelijker en betrouwbaarder zal worden om specifieke meldingen door te geven. 

 


Bron: NH Nieuws

Lees verder... 17-4-2024

Grote politiecontroles in de grensregio van Nederland, Duitsland en België

Limburg - Dinsdag 16 april vinden tot in de avonduren omvangrijke politie controles plaats in de omgeving van de grens met Duitsland en België. Doel van de grensoverschrijdende politiecontroles is het bestrijden van het rijden onder invloed van alcohol en drugs. Daarnaast het terugdringen van criminaliteit met name op het gebied van woninginbraken, drugsdelicten en illegale vreemdelingen/mensenhandel. Tevens zal het vrachtverkeer gecontroleerd worden.

Deze controles maken onderdeel uit van het euregionale veiligheidsconcept van de NeBeDeAgPol, dit is de Nederlands/Belgisch/Duitse samenwerking van de politie. Aan de controles nemen naast de Nederlandse politie en de Koninklijke Marechaussee de Duitse politie van Aken, Euskirchen, Heinsberg en Düren, de Belgische politie van Polizeizone Weser-Göhl en Eifel en de Federale politie Eupen deel. Ondersteuning wordt gegeven door de Autobahnpolizei Luik en de douane van Eupen.

 

Bron: Politie

Lees verder... 17-4-2024

Port Defender 2024: grootste en meest uitdagende editie tot nu toe

De haven van Rotterdam en een groot deel van de Noordzee zijn sinds gisteren het decor van de grootste maritime security oefening op Nederlands grondgebied. Tijdens Port Defender 2024 werken tal van marine-eenheden en veiligheidsdiensten samen. Zij komen in actie tijdens levensbedreigende situaties en grootschalige terreur.

Sinds 2016 is de oefening elk jaar gegroeid in omvang en mate van integratie. Alleen al gisteren waren meer dan 500 mensen betrokken bij Port Defender. Het gaat onder meer om afgevaardigden van de Koninklijke Marine, onder wie mariniers. Maar ook Zr.Ms. Holland en meerdere bemanningen met hun snelle onderscheppings- en special forces-vaartuigen zijn ingezet.

De mariniers van de Netherlands Maritime Special Operations Force (NLMARSOF) hebben een centrale rol. De speciale eenheden van het Korps Mariniers fungeren onder de vlag van de DSI onder meer als de ‘112 van de Noordzee’. Hun opdracht is groter dan ooit. Zo komen de zeesoldaten niet alleen in actie bij sabotages in de haven. Zij staan ook paraat als bepaalde statelijke actoren kritieke maritieme infrastructuur aanvallen. Een scenario dat misschien wel realistischer is dan ooit.

Complex en uitgebreid
De opdrachten zijn dit jaar complexer en uitgebreider dan de laatste jaren. Zo is het oefengebied niet alleen beperkt tot de Rotterdamse haven. Het doel is ook om te kijken hoe alle eenheden en veiligheidsdiensten hier mee omgaan en met elkaar integreren. Optimale communicatie is hierbij van groot belang. Wie neemt de beslissing om wanneer in te grijpen? En welke strategie wordt daarbij gebruikt? En hoe zit alles juridisch in elkaar?

Al deze scenario’s worden zo realistisch mogelijk aangepakt. Of het nou dag of nacht is. Uiteindelijk moeten de betrokkenen uit een enorme hoeveelheid informatie kunnen selecteren wat wel en wat niet van belang is. Daarbij moeten ze op meerdere borden tegelijk schaken. “Eigenlijk zijn we dit jaar meer Coast Defender, dan Port Defender”, aldus een van de betrokken NLMARSOF-commandanten.

Port Defender 2024 duurt nog tot en met woensdagnacht. Ook de marechaussee, landmacht en luchtmacht nemen hier aan deel. Daarnaast leveren de brandweer, ambulance- en inlichtingendiensten, veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, de kustwacht en de politie een bijdrage. De Dienst Speciale Interventies (DSI) draaide op de eerste dag al overuren.

 

Bron: Ministerie van Defensie

Lees verder... 17-4-2024

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief

Over Stichting Marechaussee Contact

De Stichting Marechaussee Contact (SMC) is opgericht om een muur van vrienden te vormen rond de Koninklijke Marechaussee. Toegankelijk voor iedereen, die op de hoogte wil blijven van het reilen en zeilen van het Wapen. Het SMC-embleem staat voor de gendarmeriegedachte (de granaat), de verbondenheid met en de trouw aan het Koningshuis (de kroon) en de bereden oorsprong (het hoefijzer).

Doelstelling

Het levendig houden van de belangstelling voor en de verbondenheid met de Koninklijke Marechaussee en het onderhouden of hernieuwen van vriendschappelijke contacten tussen hen die als militair of burger bij het Wapen, Korps Militaire Politie/Koninklijke Marechaussee en/of Korps Politietroepen dienen of gediend hebben. SMC organiseert jaarlijks twee grote reünies, verscheidene over het land verspreide bijeenkomsten en contactmiddagen. Bovendien assisteert SMC bij het organiseren van lichtingsreünies.