Stichting Marechaussee Contact

Koninklijke Marechaussee voor 1945
Voor 1945

Korps Politietroepen

Korps Militaire Politie

Koninklijke Marechaussee (tot 1996)

Koninklijke Marechaussee

Koninklijke Marechaussee

Actueel

Nieuwe bestemming ex RV-180 / MV Furore-G

Geplaatst op: 13-1-2018

Het Rijksvaartuig, RV-180, Glinder, is een patrouillevaartuig dat in het Waddengebied werd ingezet voor grensbewaking. Het schip is zo ontworpen dat het op een drooggevallen wad zoveel mogelijk rechtop blijft staan.

De RV 180 is in januari 2008 in gebruik genomen als patrouillevaartuig van de Koninklijke Marechaussee. De RV 180 heeft een RHIB-motorbootje aan boord die vanaf een helling op het achterdek zeer snel te water kan worden gelaten. Bijvoorbeeld voor controletaken. In 2016 in RV-180 uit de vaart genomen.

1 RV-180 jan18 2 Furore-G ex RV-180


MV Furore-G (afb rechts)
Rederij Groen in Scheveningen heeft in oktober 2017 een Offshore Support en Guard schip toegevoegd aan haar bestaande vloot. De “Furore-G” , Een voormalig patrouile vaartuig (RV-180) van de Koninklijke Marechaussee, een Damen “Stan Patrol 3407“ is  op donderdag 19 oktober de thuishaven Scheveningen van Rederij Groen binnen gelopen na voltooiing van een uitvoerige werfbeurt. De “Furore-G” meet 34 mtr lengte over alles x 7 mtr breedte en heeft een tonnage van 206 GT. Het schip wordt bemand door 5 bemanningsleden en biedt plaats voor maximaal 12 passagiers. 

Tijdens deze werfbeurt is het schip opnieuw inbedrijfgesteld , omgevlagd naar Panamese vlag en is het onder Lloyds Register klasse gebracht. Naast deze formaliteiten heeft de Rederij er voor gekozen diverse systemen te vervangen en/of te dupliceren teneinde de bedrijfszekerheid en inzetbaarheid van het schip te vergroten.

De Furore-G heeft een totaal voortstuwingsvermogen van 2088 kW (2800 PK) wat wordt opgewekt door twee Caterpillar C32 motoren . Tijdens de proefvaart is een gemiddelde top snelheid behaald van 15.8 knopen , alwaar Lloyds Register een officiele statement op heeft afgegeven .

Tevens is het schip uitgerust met een Snelle Reddingsboot (FRC)  welke via een opening in de achtersteven gelanceerd kan worden. Hierdoor is het schip tevens inzetbaar als Semi-Standby en Rescue vessel.

Door deze uitgebreide eigenschappen is de “Furore-G” multifunctioneel inzetbaar op het gebied van Offshore Support, Guard en Renewable Energy.

(video:  Furore-G vaart haven Scheveningen binnen)

SMC/Rederij Groen


Andere nieuwsberichten:

Derde kwartaal 2018

Tweede kwartaal 2018

Eerste kwartaal 2018

Nieuwsberichten van voor 2018

Dank voor uw bezoek aan onze website en graag tot ziens!