’Pascontrole knelpunt’

Gepubliceerd op: 18-2-2018

Opnieuw dreigen Schiphol-reizigers komend zomerseizoen de dupe te worden van lange wachtrijen tijdens vakantiepieken. De luchthaven heeft de zaakjes nog altijd niet onder controle, nu de passagiersgroei dit jaar doorzet met vier procent.

Afbeelding verwijderdAankomende zomer worden weer lange wachtrijen verwacht op Schiphol (afb)

„Door grotere en vollere vliegtuigen rekenen we op een recordaantal reizigers. Het zal op drukke tijdstippen dus weer erg vol zijn. Mensen moeten rekening houden met oponthoud. Bijvoorbeeld door tijdig in te checken, weinig handbagage mee te nemen en actuele reisinformatie te raadplegen. Wij zetten alle securitydoorgangen open en huren extra personeel in voor veiligheidscontroles”, zegt Schipholbaas Jos Nijhuis.

Het belangrijkste knelpunt zit volgens hem in 2018 echter in de paspoorthokjes. „Er is nog steeds een groot tekort aan marechaussees, maar daar hebben wij geen invloed op. Dat moet de overheid regelen. Pas volgend jaar zijn er mogelijk genoeg grensbewakers. Het zal deze zomer heel spannend worden.”

KMar
De Koninklijke Marechaussee bevestigde dat er in 2019 ruim tweehonderd paspoortcontroleurs op Schiphol bijkomen. „We zijn druk bezig met de werving, selectie en opleiding. Maar dat betekent niet dat we nu stilzitten”, aldus de woordvoerder.

Hij rekent voor dat er vorig jaar al tijdelijk 135 meer marechaussees op Schiphol zijn ingezet. „Die blijven dit jaar plus nog eens 65 instromers. Bovendien halen we een vijftigtal collega’s uit de opleiding om wanneer nodig bij te springen. En we zetten in pieken veertig burgers en reservisten parttime in. Die krijgen een snelcursus. We starten een tweejarige proef via Randstad. De veiligheid staat bij ons altijd voorop.”

Probleem op Schiphol zijn dit jaar ook de beperkte parkeervoorzieningen na de sloop van P2. „P1 is voor kort parkeren, maar we breiden P3 verder uit en bieden valetparking op P6”, stelt Nijhuis. Hij roept reizigers op het liefst met trein of bus naar Schiphol te komen en geen gebruik te maken van wegbrengers en afhalers. „De toegangswegen lopen vast.”

Maar ook het krappe station Schiphol dreigt overvol te raken. Daarom worden er volgens Nijhuis meer in- en uitgangen gemaakt. „We willen snel aantakken op de Amsterdamse Noord/Zuidlijn die in juli opent. Hard nodig als alternatief ov. Gelukkig is bijna iedereen inmiddels voorstander”, meent hij.

Nijhuis wijst daarnaast op de noodzaak van een nieuwe terminal en pier om de reizigersstromen op te vangen. Die bouw is begonnen. De aanhoudende werkzaamheden geven tot 2023 wel overlast.

Ook na 2020 wil Schiphol stug doorgroeien. „Daarom moet Lelystad Airport als ons toeristenvliegveld echt in april 2019 open. Wij zijn er klaar voor. Vakantievliegers tonen voldoende belangstelling voor de lagere kosten in de polder. Voorwaarde is dat ze hun Schiphol-rechten deels opgeven.”

De controles van reizigers en handbagage moeten volgens Nijhuis worden versneld om de doorstroming te bevorderen. „Daarvoor gaan we overal moderne 3D-scans installeren. Die vervanging is volgend jaar afgerond. Vloeistoffen en laptops mogen in de tas blijven. We lopen hiermee voorop in de wereld.”

Bron : telegraaf.nl

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief