Marechaussee nam besluit sluiting Schiphol op eigen houtje

Gepubliceerd op: 9-5-2018

Het omstreden besluit om auto- en treinreizigers naar Schiphol tegen te houden vanwege de stroomstoring vorige week, was op eigen houtje genomen door de Koninklijke Marechaussee.

Dat schrijft waarnemend burgemeester Onno Hoes aan de gemeenteraad van Haarlemmermeer. Hoes is als burgemeester het bevoegd gezag dat dit soort besluiten eigenlijk moet nemen, maar hij was slechts op de hoogte gebracht van de afsluitingen. 

Uitgezocht wordt nu of de luchthaven en de militaire politie een fout hebben gemaakt. Hoes zegt wel begrip te hebben voor de beslissing van de Marechaussee, omdat er een penibele situatie ontstond op Schiphol.

Spanningsdip
Afbeelding verwijderdIn de nacht van zaterdag op zondag 29 april trof een grote stroomstoring zeker 18.000 huishoudens in Zuidoost. Door de spanningsdip die optrad in het regionale elektriciteitsnet, vielen ook op de luchthaven allerlei cruciale systemen uit, waardoor grote vertragingen ontstonden.

Omdat reizigers ondertussen bleven toestromen, maar de vluchten nog niet konden vertrekken, ontstonden lange wachtrijen en dreigde de luchthaven overvol te raken. Een team met personeel van de luchthaven en de Koninklijke Marechaussee besloot alle activiteiten op de luchthaven stil te leggen.

Volgens Hoes werd vervolgens eigenhandig besloten om de instroom van nieuwe reizigers te beperken door snelwegen en de spoorlijnen te blokkeren.

'De KMar zag zich genoodzaakt de toegangswegen, het inkomend auto- en treinverkeer, naar Schiphol af te sluiten.'

Evaluaties
Na de afsluiting ontstonden chaotische situaties op de wegen rondom Schiphol, waarbij reizigers met koffers en al over de vluchtstrook liepen om de luchthaven alsnog te bereiken.

Uit de brief van Hoes ontstaat het beeld dat de Marechaussee, Schiphol en de gemeente discussiëren over de vraag of de situatie zo acuut was dat de verantwoordelijken op de luchthaven niet anders konden dan een snelle beslissing nemen zonder instemming van de burgemeester. 

'Of de CVO (Schiphol, red.) en de KMar de verantwoordelijkheid hadden mogen nemen voor deze besluiten (...) of de besluitvorming aan het bevoegde gezag hadden moeten voorleggen, hangt samen met de mate waarin sprake was van een acute situatie. Dit zal uit evaluaties moeten blijken,' aldus Hoes.

Bron : parool.nl

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief