Stichting Marechaussee Contact

Koninklijke Marechaussee voor 1945
Voor 1945

Korps Politietroepen

Korps Militaire Politie

Koninklijke Marechaussee (tot 1996)

Koninklijke Marechaussee

Koninklijke Marechaussee

Actueel

Binnenkort 1 loket voor vragen en klachten

Geplaatst op: 4-10-2018

Defensie krijgt 1 loket waar iedereen binnen de organisatie terecht kan met vragen en klachten. Aanleiding daarvoor zijn de aanhoudende berichten over gebrekkig materieel waarmee militairen op pad moeten. Zo berichtte het Algemeen Dagblad vandaag over slechte helmen en meldde de Telegraaf dat de scherfwerende vesten over datum zijn.

Ministerie van Defensie 29 jan17Volgens het KPU-bedrijf zijn de vesten voor het Korps Commandotroepen (KCT) niet over datum, maar is de garantietermijn verlopen. TNO onderzocht 129 vesten die gebruikt worden bij de opleiding van het KCT op hun ballistische eigenschappen. 120 exemplaren bleken aan de eisen te voldoen, 9 niet.

Los hiervan zijn er al nieuwe vesten besteld. De order voor meer dan 600 stuks is de deur uit. Maar zoals dat voor het meeste materieel geldt, kost het tijd voordat ze geleverd zijn.

Wel krijgen uit te zenden commando’s nieuwe vesten. Die worden na terugkomst allemaal getest voordat een ander die meeneemt naar een missiegebied.

Onvrede
Volgens het KPU-bedrijf klopt het dat de oorstukken van de helmen van de commando’s problemen veroorzaakten. Hoewel dit de veiligheid niet in gevaar bracht, zijn ze in 2016 al vervangen. De komende jaren vervangt Defensie overigens alle ruim 48.000 helmen.

Vorige week kwam Defensie al in het nieuws omdat de juiste winterkleding voor een oefening in Noorwegen niet is te leveren. Het ging om klachten die vanuit de organisatie in de media belandden.

Minister Ank Bijleveld-Schouten en staatssecretaris Barbara Visser erkennen dat er veel onvrede in de organisatie heerst. Dit is onder meer omdat de vervanging van bijvoorbeeld kleding, gevechtsuitrusting en ander materieel niet snel genoeg gaat. Maar volgens de bewindslieden komen klachten daarover vaak niet op de juiste plaats.

Daarom komt er zo snel mogelijk een vraag- en klachtenloket waar iedereen terecht kan en adequaat wordt geholpen.

Bron : defensie.nl


Andere nieuwsberichten:

Vierde kwartaal 2018

Derde kwartaal 2018

Tweede kwartaal 2018

Eerste kwartaal 2018

Vierde kwartaal 2017

Derde kwartaal 2017

Tweede kwartaal 2017

Eerste kwartaal 2017

Vierde kwartaal 2016

Derde kwartaal 2016

Tweede kwartaal 2016

Eerste kwartaal 2016

Vierde kwartaal 2015

Derde kwartaal 2015

Tweede kwartaal 2015

Eerste kwartaal 2015

Vierde kwartaal 2014

Derde kwartaal 2014

Tweede kwartaal 2014

Eerste kwartaal 2014

Vierde kwartaal 2013

Derde kwartaal 2013

Tweede kwartaal 2013

Eerste kwartaal 2013

Vierde kwartaal 2012

Derde kwartaal 2012

Tweede kwartaal 2012

Eerste kwartaal 2012

Vierde kwartaal 2011

Derde kwartaal 2011

Tweede kwartaal 2011

Eerste kwartaal 2011

Vierde kwartaal 2010

Derde kwartaal 2010

Tweede kwartaal 2010

Eerste kwartaal 2010

Vierde kwartaal 2009

Derde kwartaal 2009

Tweede kwartaal 2009

Eerste kwartaal 2009

Nieuwsberichten vanaf 2019

Dank voor uw bezoek aan onze website en graag tot ziens!