Amstelveen gaat gezichtsherkenning invoeren bij publieksbalie raadhuis

Gepubliceerd op: 18-10-2018

Amstelveen - De publieksbalies op het raadhuis in Amstelveen worden in de loop van dit jaar uitgerust met gelaatsscanners. Wie een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvraagt, wordt gevraagd in de camera te kijken voor een scan van het gezicht. Hiermee wil de gemeente misbruik van persoonsgegevens, ook wel identiteitsfraude, tegengaan.

Afbeelding verwijderdFoto: AmstelveenZ

Op dit moment wordt de identiteit vastgesteld door het controleren van het paspoort en de echtheid van reisdocumenten en zogeheten brondocumenten zoals de geboorteakte. Hierbij wordt een documentscanner gebruikt en worden online hulpmiddelen ingezet zoals een programma waarin te zien is hoe paspoorten en geboorteaktes uit andere landen eruitzien. De gelaatscanner maakt identificatie eenvoudiger en sneller. De scanner vergelijkt de nieuwe foto met de foto’s op identiteitsdocumenten én scant de documenten direct op echtheidskenmerken.

Opleiding voor medewerkers
Alle medewerkers van Burgerzaken hebben de opleiding ‘identiteit & identiteitsdocumenten’ bij de Koninklijke Marechaussee op Schiphol gevolgd. Samen met de behaalde certificaten voor het ‘Op weg naar het identiteitsprotocol Burgerzaken’ (NVVB) zijn ze goed getraind om iemands identiteit te controleren. “Onze medewerkers zijn goed in staat om foute documenten te herkennen”, zegt wethouder Herbert Raat (Publiekszaken). “Met de inzet van gelaatsscanners wordt hen het werk gemakkelijker gemaakt en wordt het voor kwaadwillende personen moeilijker om te frauderen.” In 2017 is vijf keer aangifte gedaan bij de politie vanwege valse documenten.

Geld
Het opsporen van identiteitsfraude levert de gemeente ook geld op. Iedere geïnvesteerde euro in de opsporing levert het dubbele op aan stopgezette uitkeringen en toeslagen en zorgt voor extra inkomsten in het gemeentefonds door meer registraties in de Basisregistratie Personen (BRP).

Woon & adresfraude
Amstelveen zet ook groot in op woon- en adresfraude. Burgerzaken krijgt via de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) van onder meer de Belastingdienst en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) adressen door waarover twijfels bestaan. Signalen komen ook binnen via inwoners en instellingen zoals de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en UWV.

Jaarlijks onderzoekt Burgerzaken 1500 adressen, waaruit 500 huisbezoeken voortkomen. Het gaat dan om vermoedens van uitkeringsfraude, illegale kamerverhuur of verkeerde inschrijvingen in de BRP.

Deelprojecten
Woon- en adresfraude wordt op dit moment aangepakt via drie deelprojecten: Actie Schijnwerper in samenwerking met Eigen Haard (508 meldingen in 2017), Actie Schijnwerper in de Wijk (265 onderzochte adressen in twee wijken in 2017) en Actie Hennep/ Prostitutie (23 sluitingen van woningen in 2017). Daar komen Actie Airbnb en Actie BRP-fraude bij.

Daarnaast komt er een apart toezichtsteam Woonfraude, wordt het Meldpunt Woonfraude beter onder de aandacht gebracht bij het publiek en worden alle signalen op één punt verzameld en gedeeld met betrokken afdelingen. Verder maken de nieuwe regels voor woningdelen, kamerverhuur en Airbnb-verhuur die per 1 januari in werking treden het makkelijker om in te grijpen bij overtredingen.

WTI
Amstelveen is een van de trekkers van de Werkgroep Tegengaan Identiteitsfraude (WTI) Noord-Holland. In een WTI werken alle gemeenten in Noord-Holland samen met de politie, Koninklijke Marechaussee, Immigratie en Naturalisatiedienst (IND), Rijksdienst voor Wegverkeer en het Openbaar Ministerie (OM). 

Bron : amstelveenz.nl

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief