Drukte levert meer klachten over marechaussee op

Gepubliceerd op: 15-2-2019

SCHIPHOL De toenemende drukte op de luchthavens in Nederland levert ook meer klachten over het functioneren van de Koninklijke Marechaussee op. Het gaat dan vooral over de lange wachtrijen, de houding van de medewerkers en verkeerde informatie.

Afbeelding verwijderdIn 2018 werd 599 keer geklaagd. De meeste klachten komen van burgers en worden via een internetformulier verzonden. Maar ook de post brengt zo nu en dan nog een handgeschreven klacht. Mark Rosenbrand, hoofd sectie klachten, vertelt in het marechausseemagazine over de klachten. „De meeste klachten gaan over het werk op de luchthavens. Logisch, want hier zijn de meeste klantcontacten, vele miljoenen. Denk aan onvrede over lange wachtrijen of fouten in het noodpaspoort en verkeerd gegeven informatie. Verder zijn er jaarlijks meerdere klachten van mensen die het niet terecht vinden dat zij staande zijn gehouden bij een controle.”

Houding en gedrag van individuele medewerkers leveren ook klachten op. „Een collega die het paspoort na controle teruggooit over de balie in plaats van geeft. Of een marechaussee die als grapje tegen een piloot, die te hard rijdt bij Schiphol, zegt: ’ik hoop dat je beter vliegt dan rijdt’. Maar ook: achter het stuur bellende collega’s of een auto van de marechaussee geparkeerd op een invalidenplek of bij de Gamma.”

Schade
Alle klachten worden geregistreerd en onderzocht. Daarna gaat de klacht naar de juiste brigade. Die handelt de klacht verder af en reageert op de klager. In sommige gevallen wordt een schadevergoeding gevraagd, zoals bij een fout in het noodpaspoort. „Als iemand hierdoor echt kosten heeft gemaakt, bijvoorbeeld door het missen van een vlucht, dan keren wij uit”, zegt Rosenbrand. „Maar bij veruit de meeste klagers gaat het erom om gehoord te worden.”

Bron : haarlemsdagblad.nl

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief