Wachtmeester-1 Robert, rij-instructeur bij Opleidings- en Trainingscentrum Rijden

Gepubliceerd op: 4-3-2019

Ga naar website voor Video Player 

Bewoners in Eindhoven en omgeving hebben er regelmatig mee te maken: Marechausseebusjes en -motoren die met sirenes en zwaailichten door het verkeer rijden. 9 van de 10 keer zijn het oefenritten van het Opleidings- en Trainingscentrum Rijden uit Oirschot. Wachtmeester-1 Robert is er voor de Marechaussee rij-instructeur op zowat elk voertuig.

Hoewel het door rood of te hard rijden zonder waarschuwingssignalen op weinig begrip kan rekenen mag de Marechaussee net als de politie in sommige gevallen van de verkeersregels afwijken. "Rijden met vrijstelling noemen we dat", legt Robert uit. "Cursisten van een rij-instructierit mogen de maximumsnelheid en rode lichten negeren. En in de praktijk wil je bij een melding niet altijd laten weten aan de boeven dat je onderweg bent, dus soms gebeurt dat ook zonder zwaailicht en sirene. Er gelden wel strenge regels. Zo moet je een stoplicht met maximaal 20 kilometer per uur passeren en het overige verkeer niet hinderen."

Zichtbaar zijn
Als je de tweedaagse training met gepantserde wagen meerijdt met Robert en zijn cursisten merk je dat weggebruikers soms met hele andere dingen bezig zijn. Ondanks de loeiende sirene en zwaailichten van het marechausseevoertuig. "Daarom is het belangrijkste thema in deze cursus zichtbaarheid. Laat je al vanuit de verte zien. Zoek de ruimte, stuur van links naar rechts zodat je in beide zijspiegels van je voorgangers zichtbaar bent en ga zeker niet jagen." Dat geldt des te meer voor de gepantserde Toyota Land Cruiser. "Geef mensen de tijd. Bij het horen van een sirene zoeken automobilisten naar strepen van ambulance, brandweer of politie, geen zilveren jeep."

6 ton
Anticiperen op het verkeersgedrag van anderen is belangrijk maar ook het besturen van de ruim 6 ton zware jeep krijgt aandacht. "Ik leer de cursisten op ons oefenterrein wat het extra gewicht doet met de rijeigenschappen van de terreinwagen. De remweg is namelijk meters langer dan bij de Volkswagen-bus en ook het bochtenwerk moeten ze rustiger aanpakken." Om dat inzichtelijk te maken mogen de cursisten zelf inschatten waar de Land Cruiser op verschillende snelheden ten opzichte van de bus eindigt. Het verschil tussen 80 en 120 km/u is 11 meter per seconde en dat zie je terug in de veel langere remweg. "En hier is het remmoment duidelijk. Dus tel er in de praktijk nog maar een seconde schrikmoment en 33 meter remweg bij op", benadrukt Robert.

Bron : kmarmagazine2019/02/04

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief