Stichting Marechaussee Contact

Koninklijke Marechaussee voor 1945
Voor 1945

Korps Politietroepen

Korps Militaire Politie

Koninklijke Marechaussee (tot 1996)

Koninklijke Marechaussee

Koninklijke Marechaussee

Actueel

Ministers Blok en Kaag bij ferryterminal voor logistieke oplossingen Brexit

Geplaatst op: 14-3-2019

Minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) en minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) bezochten woensdag 13 maart de ferryterminal van DFDS in Vlaardingen. Dat is een belangrijke hub voor handel met het Verenigd Koninkrijk. Blok en Kaag kwamen naar Vlaardingen om het zogenoemde Portbasesysteem voor Nederlandse havens en ferries te bekijken, en transporteurs op te roepen zich verder voor te bereiden op de Brexit.

Blok en Kaag mrt19 325

Ministers Blok en Kaag bij ferryterminal DFDS in Vlaardingen. Vergroot afbeelding

Bij de bijeenkomst waren ook vertegenwoordigers van de Douane, NVWA, Koninklijke Marechaussee, Zeehavenpolitie en Rijkswaterstaat. Minister Blok: 'Oplossingen voor de Brexit moeten echt uit Londen komen. Vanwege alle ontwikkelingen blijven we daarom ook doorgaan met de voorbereidingen op een no-deal. Ook als bedrijf en burger doe je dat, als je letterlijk en figuurlijk de boot niet wil missen.'

Voorbereiden
De ministers benadrukten tijdens het bezoek hoe belangrijk het is dat transporteurs en expediteurs zich verder voorbereiden op de Brexit. Het is verstandig dat zij zich zo snel mogelijk aansluiten bij het Portbasesysteem. Via dat systeem kan vracht - ook na de Brexit – snel op de ferry geladen worden. Ferrymaatschappijen stellen Portbase straks verplicht, om vertraging bij de Nederlandse havens zoveel mogelijk te voorkomen. Na de Brexit is het VK geen onderdeel meer van de EU, en is er dus ook geen vrij vervoer van personen en goederen meer tussen VK en EU-landen. Bij de grens leidt dit onherroepelijk tot douaneformaliteiten.

Minister Kaag: 'Nederland heeft zich zo goed als maar mogelijk is voorbereid op de Brexit. Maar de vervoersketen stopt niet bij onze landsgrenzen. Ook verladers en vervoerders uit bijvoorbeeld Polen en Duitsland moeten weten wat zij moeten doen om na Brexit zonder gedoe hun goederen snel via de Nederlandse havens van en naar het Verenigd Koninkrijk te vervoeren.'

Portbase verplicht na Brexit
Ferrymaatschappijen, belangenorganisaties en de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam hebben Portbase ontwikkeld, mede geadviseerd door Douane. Dit om ervoor te zorgen dat lading ook na Brexit snel en gemakkelijk via Nederlandse havens vervoerd kan worden. Net zoals bij containervervoer via grote containerterminals, voorziet de werkwijze in het 100% digitaal en geautomatiseerd afhandelen van douaneformaliteiten, met optimaal hergebruik van data. De ferryterminals stellen Portbase straks verplicht. Transporteurs in binnen- en buitenland die zich nog niet hebben aangesloten op Portbase moeten dit zo snel mogelijk doen via de website.

Lees het volledige artikel op rijksoverheid.nl

Bron : rijksoverheid.nl


Andere nieuwsberichten:

Eerste kwartaal 2019

Nieuwsberichten van voor 2019

Dank voor uw bezoek aan onze website en graag tot ziens!