Snelkookpan voor kersverse wachtmeesters

Gepubliceerd op: 1-4-2019

Butterklas boost Politiedienst

Met hun diploma nog nat van de inkt begonnen 32 kersverse collega's vorige maand aan alweer een volgende uitdaging. Na hun wachtmeesteropleiding worden zij in 3 weken tijd aanvullend klaargestoomd voor een functie binnen de afdeling Politiedienst op Schiphol. Bijzonder: normaal is dit geen startersfunctie.

Afbeelding verwijderd

Mike staat er zelfverzekerd bij. Armen over elkaar, vastbesloten blik. “Hé jongens. De zwarte Seat die nu de bocht om komt, zetten we aan de kant.” Met enkele kordate handbewegingen wordt de bestuurder van de weg gehaald. “Koninklijke Marechaussee, algehele verkeerscontrole. Mogen wij even uw papieren zien?”

Soepel tafereel
Voor een leek ziet het tafereel er soepel uit. Aan niets valt af te lezen dat deze club enthousiaste, jonge wachtmeesters slechts een kleine maand geleden met succes de initiële opleiding afsloten. Logisch vervolgtraject: een functie bij de grensbewaking of een van de landelijke brigades. Met, als er de komende jaren de nodige ervaring is opgebouwd, de mogelijkheid op een plek binnen de Politiedienst van de brigade Politie en Beveiliging.

Krappe bezetting
Voor deze collega's loopt het anders. Zij zullen, bij wijze van proef, na een korte cursus van 3 weken meteen doorstromen. Simpelweg omdat er meer mensen nodig zijn. De luchthaven is gegroeid, maar de bezetting binnen de Politiedienst niet. En hoewel de werkplek onder een groot deel van de marechausseecollega’s geliefd is, is er niet voldoende natuurlijke doorstroom om de functies te vullen.

“Op meer plaatsen is de bezetting krap”, verklaart Peter Kooistra. Als groepscommandant en opleider van het Opleidings- en Trainingscentrum (OTC) is de opperwachtmeester nauw betrokken bij het ‘straatklaar’ maken van deze zogeheten Butterklas. Vernoemd naar wijlen adjudant Gerard den Butter die deze aanvullende cursus jaren geleden op touw zette. In de tussentijd was het initiatief even stil gezet. Tot nu.

Duurzame doorstroom
Kooistra: “Er zijn afgelopen jaren wel wat oplossingen bedacht om de tekorten hier en daar op te vullen. Denk aan het tijdelijk tewerkstellen van collega’s elders uit het land en het kortstondig inhuren van BOA’s voor Intake en Service. Maar dat heen en weer geschuif is niet ideaal. Tegen de tijd dat je iemand hebt ingewerkt, gaat hij of zij alweer weg.”

Hier, in de Butterklas, wordt daarom gefocust op duurzame doorstroom. De 32 marechaussees gaan binnenkort allemaal officieel aan de slag binnen een van de dienstgroepen op Schiphol.

Lees het gehele artikel in KmarMagazine

Bron : KMarMagazine

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief