Oud-stagiair spil in transportsjoemel Schiphol

Gepubliceerd op: 20-4-2024

Miljoenenbusiness voor criminelen: peperdure ladingen geroofd van Schiphol met hulp van foute medewerkers
SCHIPHOL - Het is een goed georganiseerde en miljoenenbusiness voor criminelen: de roof van peperdure ladingen die via de luchthaven Schiphol binnenkomen. Toch schort het aan urgentie bij opsporing en blijven de grote bazen buiten schot. Het rechercheonderzoek Legergroen rond verdachte Soufiane T. laat zien hoe een lading verdwijnt en weer opduikt.

Pal naast de luchthaven Schiphol ligt het bedrijventerrein Schiphol-Rijk. Vele tientallen logistieke dienstverleners zorgen voor het transport van een deel van de 1,38 miljoen ton aan vracht die via de luchthaven wordt vervoerd. Expeditors is een van de die bedrijven.

In de vroege ochtend 22 december staat bij het bedrijf een vrachtwagen vol met Huawei smartphones en laptops uit China klaar voor transport. Bij de controle van de chauffeur, het kenteken van de vrachtwagen en de benodigde papieren lijkt er geen vuiltje aan de lucht. De chauffeur van het transportbedrijf ANT rijdt rond negen uur weg met de lading die een waarde heeft van tien miljoen euro.

De Koninklijke Marechaussee heeft een 37-jarige man uit Bulgarije aanhouden die betrokken zou zijn bij de diefstal van een lading Apple Watches. De waarde van de 4400 gestolen horloges ligt volgens de marechaussee op ongeveer een half miljoen euro.

Een paar uur later al blijkt dat er iets goed mis is. Expeditors krijgt een telefoontje dat de lading niet conform afspraak op tijd is gelost. De chauffeur reageert niet op meerdere telefoontjes. Waar is hij? En waar is de kostbare lading? Het schade-expertbedrijf TT Experts wordt door de verzekeraar ingeschakeld om onderzoek te doen naar de verdwenen lading.

Oud-stagiair
Onderzoek van het bedrijf en de eveneens ingeschakelde politie wijst uit dat de chauffeur de 23-jarige Soufiane T. uit Amsterdam moet zijn. Op zijn sociale media staat dat hij sinds september 2022 werkzaam is als Passenger Assistent op Schiphol. Hij studeerde bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en liep eerder stage bij de gemeente Amsterdam en op Schiphol. Een jongeman met een keurige achtergrond.

Uit camerabeelden blijkt dat de vrachtwagen op weg naar de losplaats in Tilburg een tussenstop heeft gemaakt op een parkeerplaats in Vianen. Hier wordt de feloranje trailer met witte deuren om vier minuten voor tien losgekoppeld van de vrachtwagen en blijft achter op het terrein. Al anderhalf uur later, zo tonen de camerabeelden, komt een andere vrachtwagen aanrijden die de lading meeneemt richting de oprit van de A2.

De onderzoekers van de politie en het schade-expertisebedrijf houden rekening met een ontvoering van de chauffeur. Die zijn gemeengoed in het drugscircuit en ook in deze zaak is het een reële optie. Het gaat tenslotte om een fortuin dat in de trailer zit. Maar uit bestudering van beelden in Vianen blijkt dat toch echt dat de chauffeur de vrachtwagen alleen achterliet. Twee dagen voor de jaarwisseling ontdekken de rechercheurs van het politieonderzoek Legergroen dat T. een vlucht heeft geboekt vanuit Brussel naar Marokko. Vanaf dat moment staat hij internationaal gesignaleerd.

Kapitale blunder
Dan krijgen TT Experts en de politie een cadeautje. De producent van de smartphones zegt benaderd te zijn door een persoon uit Dubai aan wie een grote partij van de geroofde telefoons is aangeboden. De aanbieders van het roofgoed hebben een kapitale blunder gemaakt. In een filmpje waarin ze de gestolen miljoenenbuit laten zien, de telefoons uitpakken en opstarten, zijn duidelijk wifi-netwerken te zien op de beeldschermen. Op basis van de netwerken weten de onderzoekers een adres te achterhalen in Den Bosch. Op dezelfde dag doet de politie er een inval. Het is raak. De politie treft een deel van gestolen smartphones aan.

Op een parkeerplaats te Vianen werd een trailer gestolen. De trailer heeft een opvallende oranje kleur en witte deuren.

Op 3 januari volgt een toevalstreffer in Den Haag. Hier stuit de politie op een verdachte die internationaal gezocht wordt. Hij voert op straat een gesprek met een paar Fransen die de politie vertellen dat ze daar zijn vanwege de aankoop van een partij telefoons. De gezochte man heeft een bos sleutels bij zich die de politie naar een opslagbox leidt. De agenten hopen spullen aan te treffen uit het onderzoek waarin de man verdachte is, maar stuiten tot hun verbazing op zeker tienduizend Huawei-smartphones. Ze blijken afkomstig van de Schipholroof.

Corrupte medewerkers geven kostbare vrachten door
Het laat zien hoe snel gestolen wordt verhandeld in het criminele circuit. Vaak is een lading al aangeboden aan helers voordat die is gestolen. „Criminele organisaties weten soms door corrupte medewerkers op Schiphol en bedrijven in de directe omgeving exact wanneer en waar kostbare vrachten binnenkomen”, zegt Robert van Kapel, woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee.

De roof van de Huawei-lading is geen incident. In de afgelopen drie jaar, zijn er – blijkt uit cijfers die De Telegraaf opvroeg bij marechaussee en politie – zeker twaalf kostbare ladingen op of bij Schiphol geroofd, die via de Amsterdamse luchthaven zijn binnengekomen. De totale waarde: zeker zestig miljoen euro. Het zijn bedragen die met de handel in cocaïne worden verdiend.

Er zijn 22 verdachten opgepakt. „Daar zitten veel medewerkers van bedrijven tussen: chauffeurs, overladers, beveiligingsmedewerkers. Veel bedrijven doen geen aangifte uit angst voor imagoschade. Na de diamantroof op Schiphol in 2005 werden zeker 4000 extra camera’s op het terrein geplaatst en is de beveiliging aangescherpt. Maar je blijft gaten houden door vervalste of valse identiteitspapieren en vrachtbrieven en menselijke fouten ”, zegt Van Kapel.

Telefoons duiken na week al op op Marktplaats
Terug naar de ’kerstroof’ van de Huawei apparatuur. Na een week duiken de telefoons overal op. TT Experts ontdekt dat telefoons van het type dat geroofd werd, worden aangeboden op Marktplaats. Ze zijn al de ’retail’ ingegaan. Uit serienummers en foto’s blijkt dat het smartphones van de partij van 22 december zijn. De politie achterhaalt de aanbieder en harkt in Rotterdam opnieuw een partij naar binnen.

En hoe zit het met de chauffeur? Als Soufiane T. vanuit Marokko terugvliegt op Spanje wordt hij opgepakt. T. is nu hoofdverdachte in het onderzoek Legergroen van de landelijke eenheid van de politie en verschijnt op 9 mei voor de rechter. Op de dag van zijn verjaardag. Zijn advocaat, de landelijke eenheid van de politie en TT Experts willen niet inhoudelijk reageren op de zaak.

In het Schiphol-gebied opereren de politie Noord-Holland, de landelijke eenheid van de politie en de marechaussee. Opsporingsbronnen zeggen dat er regelmatig gesteggel is tussen de drie over wie wat doet. En juist bij de ladingroven is belangrijk om snel te opereren. Ook bij de zaak van de Huawei-telefoons was er veel onduidelijkheid en intern strubbelingen binnen de politie over de taakverdeling. Politie, OM en marechaussee ontkennen dit van officiële zijde.

Nauwelijks prioriteit
Een ander punt van zorg is dat opsporing van de ladingrovers nauwelijks prioriteit heeft. „Wij zien echt een groot gebrek aan urgentie. Bij alle partijen. De bedrijven zijn bang voor imagoschade en de politie heeft geen capaciteit. Het gaat om misdrijven waar geen zichtbaar geweld wordt gebruikt, misschien is dat de reden”, zegt TT Experts.

Hoe zit het met de aanpak van foute medewerkers van bedrijven die gerelateerd zijn aan de geroofde ladingen? En de bendes achter de loopjongens? In opsporingsland is iedereen het over eens: om dit soort klussen te klaren zijn ervaring, expertise en een groot distributienetwerk essentieel.

Medewerkers niet vervolgd of zelfs vrijgesproken
Het Openbaar Ministerie Noord-Holland geeft hierop de volgende reactie: ’Hoewel de aard van het feit en de omvang van de buit doen vermoeden dat het plegen ervan zonder interne contacten nagenoeg onmogelijk is, hebben de opsporingsdiensten en het Openbaar Ministerie hulp van binnenuit tot dusver niet of nauwelijks kunnen bewijzen. Medewerkers zijn niet strafrechtelijk vervolgd of vrijgesproken.’

Over criminele organisaties zegt het OM: ’Uit de strafrechtelijke onderzoeken naar ladingdiefstal op Schiphol is geen concrete informatie naar voren gekomen die wijst op inmenging van criminele organisaties’. Het OM zegt dat bedrijven op Schiphol ’regelmatig gewezen geworden op hun eigen verantwoordelijkheid. Commerciële belangen prevaleren soms boven het belang van preventie.’

Na de ’kerstroof’ bleef niet het stil. In januari werden voor bijna 20 miljoen euro aan Apple-producten gestolen en op 25 februari is op Schiphol een lading Apple-producten geroofd met een waarde van zeker tien miljoen euro. Deze keer werd de partij opgehaald bij Kuehne-Nagel. Die deed ook aangifte. Het onderzoek naar de laatste roof, die niet naar buiten is gebracht, is stopgezet, bevestigt het OM: wegens ’een gebrek aan ’daderindicatie’. Betrokkenen bij het onderzoek betwisten dat. Er zouden zouden onder meer beelden zijn van de rovers, die eerder verdachte waren in een grote drugszaak.

Dit verhaal is mede tot stand gekomen op basis van gesprekken met zeker acht bronnen rond onderzoeken naar roven op Schiphol

 

Bron: De Telegraaf

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief