Waar komen de drugs binnen?

Gepubliceerd op: 4-5-2024

Vizier van de overheid richt zich naast de zee nu ook op vliegveldjes.
Naast de zee richt de noordelijke ondermijningsaanpak het vizier nu ook landinwaarts om illegale praktijken te constateren. De focus komt bijvoorbeeld ook te liggen op vliegveldjes. ,,Dat zijn blinde vlekken, Niemand weet wat daar precies gebeurt.’’

Het besef dat er meer kwetsbare logistieke knooppunten zijn dan zeehavens, aldus Sybrand Buma, burgemeester van de gemeente Leeuwarden én voorzitter van ondermijningsbestrijder RIEC Noord, noopt de noordelijke ondermijningsaanpak tot een aanpassing.

Nu Rotterdam en Antwerpen veel meer zijn gaan controleren, zou het versterken van de kustlijn een logisch gevolg zijn. De kans is immers groot dat criminelen uitwijken naar andere plekken, naar havens waar ze niet op de vingers worden gekeken.

Maar eerst moet beter zicht komen op de vraag waar de drugs binnenkomen. Er is extra geld gekomen voor de aanpak van ondermijning in het noorden, maar het aantal krachten bij de douane, politie en Marechaussee is nu eenmaal beperkt. ,,Dat gaan we op korte termijn niet oplossen’’, zegt Buma.

Andere maatregelen
Het RIEC - dat onder meer gemeenten en provincies ondersteunt bij de aanpak van georganiseerde criminaliteit - zet daarom in op andere maatregelen.

Want dat er iets moet gebeuren, staat buiten kijf. Menig onderzoek heeft de afgelopen jaren al uitgewezen dat de noordelijke zeehavens ‘lek’ zijn. Er is nauwelijks controle in de Eemshaven, Delfzijl, Lauwersoog en de rest van de kustlijn.

Maar dat betekent niet dat de meeste drugs via die havens binnenkomen. Aannemelijk is dat de meeste drugs vanuit Rotterdam en Antwerpen rechtstreeks over land in het Noorden belanden.

Drastisch bezuinigd
Zoals de Leeuwarder Courant eerder al meldde, werd de afgelopen jaren op toezicht drastisch bezuinigd. Zo verkaste de douane van Harlingen naar Leeuwarden, ging er een streep door de Waterpolitie en resteert slechts één boot van de marechaussee, die tijdens kantooruren de hele noordelijke kust moet bestrijken.

Dit rubberbootje is wat er over is sinds het grote patrouilleschip in 2016 door Den Haag werd wegbezuinigd. Acht jaar lang voer dat schip permanent, 24 uur per dag, zeven dagen per week door het gebied, in ploegendienst bemand door negen koppen (douane, marechaussee en politie).

 

Bron: Leeuwarder Courant

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief