Zo (on)veilig is parkeren op de Nederlandse vliegvelden

Gepubliceerd op: 13-4-2024

De eerste zonnestralen zijn gearriveerd! Bijna vakantie. Autoblog zocht uit hoe (on)veilig parkeren op de Nederlandse vliegvelden is.

Vorige week werden we opgeschrikt door de brutale diefstal van de Mazda CX-5 van de ouders van deze Autoblog scribent. Gewoon uit P1 van Eindhoven Airport. Met kentekenregistratie reed de dief zo naar buiten. Daarom vroegen wij ons af: is het nog wel veilig om de komende vakantie je auto op onze Nederlandse vliegvelden te parkeren?

Tijd voor een stukje keiharde onderzoeksjournalistiek van jullie favoriete blog. We zijn in de pen en telefoon geklommen en hebben iedereen die er toe doet op onze nationale airports gesproken, inclusief de Koninklijke Marechaussee. Hier onze bevindingen.

Eindhoven Airport
Misschien niet logisch om hier te beginnen, maar omdat dit Brabantse vliegveld de aanleiding was toch maar even eerst naar de lichtstad. Inmiddels de tweede airport van ons land, dus niet onbelangrijk.

Inrijden in de officiële parkeergelegenheden op Eindhoven Airport gebeurt door middel van kentekenherkenning. Er is geen mogelijkheid om een ticket te trekken en daarvoor is gekozen in verband met het gemak. Maar, hoe kan het ook anders, ook vanwege het milieu. Dat kwaadwillenden gewoon naar buiten kunnen rijden is een vervelende bijzaak die vooralsnog kijkend naar de aantallen niet opweegt tegen de voordelen.

De parkeerplaatsen van Eindhoven airport zijn allemaal voorzien van camerabewaking en de beelden die relevant zijn voor een eventueel onderzoek worden met de Marechaussee gedeeld. Daarnaast maken zowel het luchthavenpersoneel als de Koninklijke Marechaussee regelmatig service- en veiligheidsrondes.

Bij eerder uitrijden dan geboekt gaan er geen alarmbellen rinkelen, dat is in de praktijk niet mogelijk, aldus de woordvoerder van de luchthaven. Het is niet aan Eindhoven Airport om te actief te monitoren wanneer wie in- en uitrijdt. Dat schendt ook de privacy van de parkeerders.

Dan de harde cijfers. De reizigers van vorige week hadden gewoon enorme pech, want volgens de Marechaussee waren ze het eerste slachtoffer dit jaar. In 2023 heeft de Marechaussee tweemaal een autodiefstal op Eindhoven Airport geregistreerd.

Schiphol
Onze nationale en grootste luchthaven. Ook hier is in- en uitrijden geregeld door middel van kentekenregistratie. Bij vooraf betalen zal dus ook hier de slagboom bij lang parkeren openen als je eerder wil uitrijden. Dit wordt volgens de luchthaven zelf ook als prettig ervaren door de klanten.

Op Schiphol is wel een alternatief mogelijk, wat tevens milieubewust is want er komt geen papieren ticket aan te pas. Op onze nationale luchthaven is het mogelijk om een parkeerplek te reserveren met je creditcard als identifier. Dan kun je dus alleen in- en uitrijden als je in bezit bent van de juiste creditcard.

In de parkeergelegenheden van Schiphol Airport is 24-uurs surveillance, zowel met camera’s als personeel. Ook staan op de parkeerplaatsen alarmpalen waar je met een druk op de knop een verdachte situatie kunt melden. Aan de andere kant van die knop zit 24/7 een levend persoon.

De autodiefstalcijfers op Schiphol liggen niet verrassend hoger dan op het Brabantse vliegveld. Er parkeren jaarlijks veel meer auto’s op Schiphol dan op Eindhoven Airport. Dit jaar werden er tot nu toe zes auto’s gestolen volgens de cijfers van de Koninklijke Marechaussee. In 2023 twee stuks en gaan we wat verder terug dan valt 2020 op, waar 9 diefstallen zijn geregistreerd.

Rotterdam The Hague Airport
Op steenworp afstand van onze redactie is nog een derde vliegveld te vinden. Overigens zijn alledrie de vliegvelden eigendom van Schiphol, dus je zou verwachten dat veel op dezelfde manier geregeld is.

Hoe het precies op Rotterdam The Hague Airport zit weten we niet, want de woordvoerder die over het parkeerbeleid gaat is op dit moment op een lange vakantie… Nu maar hopen dat zijn auto bij terugkeer gewoon nog op de geboekte parkeerplaats staat.

Cijfers hebben we wel. Veel minder vluchten hier, dus ook minder parkeerders. Dit jaar is er nog geen auto gestolen volgens de cijfers van de Koninklijke Marechaussee. Vorig jaar was 1 reiziger de klos.

Zo (on)veilig is parkeren op de Nederlandse vliegvelden
Nou dat valt helemaal niet tegen dus. We kunnen het eigenlijk niet beter verwoorden dan de KMar het zelf aan ons mededeelde.

Diefstal van auto’s komt, afgezet tegen het grote aantal geparkeerde auto’s op de luchthavens zeer weinig voor. Echter iedere diefstal is er een teveel.
Conclusie Koninklijk Marechaussee

De Koninklijke Marechaussee heeft op de luchthavens de politietaak dus is de geëigende plek voor aangifte als je gedupeerd bent door een autodiefstal op het vliegveld. Het is echter niet verplicht om hier direct aangifte te doen, dus er is een mogelijkheid dat de cijfers niet volledig zijn. Maar in absolute aantallen kunnen we concluderen dat parkeren op de Nederlandse vliegvelden veilig kan.

Het kan echter geen kwaad als je een onder de boeven populaire auto als de Mazda CX-5 of Toyota RAV4 rijdt om een extra startonderbreker of een fysieke beperking (bijvoorbeeld een Bearlock o.i.d.) te laten monteren. Daarnaast zouden wij onze creditcard gebruiken als identifier bij het boeken van lang parkeren op Schiphol. Toch net een extra zekerheidje.


Bron: Autoblog.nl

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief