Politie koopt 150 nieuwe BMW’s voor begeleidingen

Gepubliceerd op: 28-9-2024

Zoals de politie al in februari van 2024 aankondigde, heeft het nu daadwerkelijk een contract met BMW Motorrad Nederland gesloten voor de levering van 150 begeleidingsmotorfietsen. Die moeten in de komende 7 jaar geleverd worden, inclusief banden, onderhoud en reparatie (BOR). Met de aanbesteding is een bedrag van 6 miljoen euro (ex. BTW) gemoeid, wat kan oplopen tot maximaal 10 miljoen.

De politie weigert, ondanks de officiële bekendmaking van de gegunde aanbesteding, te zeggen om welk model het gaat, maar het lijkt er sterk op dat de K1600GT de gekozen motorfiets is, en dus niet de R1250RT. Dit omdat de Marechaussee dezelfde motor koos na vergelijkende testen, maar vooral omdat er omgerekend toch tussen de € 40.000,- en € 67.000,- per motorfiets is uitgetrokken, wat overigens wel inclusief een groot deel van de operationele kosten is.

Tourmarkt ingestort
In deze aanbestedingsprocedure liep de politie tegen hetzelfde probleem aan als eerder de Koninklijke Marechaussee en Rijkswaterstaat ook deden: er is maar één leverancier die een model levert voor de taakstelling. Dit gat in het aanbod ontstond nadat in de (consumenten) motormarkt het toursegment is ingestort, waardoor ‘sportieve’ touring-modellen als de Yamaha FJR1300, Honda Pan-European ST1300, Kawasaki GTR1400 en Triumph Trophy van de markt zijn verdwenen.

Geen concurrentie
Resultaat is nu dat BMW Motorrad alleenheerser is in het overheidsmarktsegment, met zowel de K1600 (zescilinder) als de R1250RT (boxer-tweecilinder), waarvan het laatste model in 2025 opgevolgd wordt door de R1300RT. Door het gebrek aan concurrentie is het mogelijk om zonder daadwerkelijke aanbesteding over te gaan tot onderhandelingen met die ene leverancier, zoals in februari al gemeld werd in de “Aankondiging in geval van vrijwillige transparantie vooraf”.

Verder is het zo dat er recent bij de aankoop van 650 surveillancemotoren (een ander type dus) eerder ook al voor BMW’s werd gekozen. Daar dachten andere motormerken door het programma van eisen nog wel een kans te hebben om mee te doen in de aanbesteding, maar dat bleek achteraf toch niet zo te zijn.

Overigens blijft het opvallend dat de verschillende overheidsdiensten niet samenwerken in deze serie van aanbestedingen, ondanks de ongeveer gelijke werkgebieden en tijdlijnen.

Operationele eisen
“Reden voor directe gunning: De politie is van mening dat de opdracht door middel van een onderhandelingsprocedure zonder aankondiging aan BMW Motorrad gegund kan worden, omdat mededinging om technische redenen ontbreekt (artikel 2.32 lid 1 sub b punt 2 Aw 2012). – politie aanbestedingsdocument. Het is voor de politie vanuit operationeel oogpunt noodzakelijk bepaalde eisen te stellen aan de motorfietsen voor begeleidingen en het is gebleken dat alleen BMW Motorrad kan voldoen aan deze eisen.” – politie aanbestedingsdocument.

Ontwikkeling
De nieuwe motoren zullen wel weer opnieuw een test- en ontwikkelingstraject ingaan, net zoals dat bij de Koninklijke Marechaussee gebeurt. BMW Motorrad levert af-fabriek immers wel de zogenaamde ‘Behörde’ modellen, maar de daadwerkelijk ontwikkeling en opbouw voor de Nederlandse motoren gebeurt bij Huijsmans Service Center (HSC) in Nieuw-Vennep.

Werkgebied begeleidingsmotoren
“De motorfiets voor begeleidingen kenmerkt zich door het uitvoeren van begeleidingen die plaatsvinden over een afstand tot circa 300 kilometer aan één stuk en/of tot aan een tijdsduur van circa 6 uur achter elkaar. Hierbij varieert de snelheid tussen stapvoets en meer dan 210 km/u, waarbij met constante snelheden gereden wordt variërend tussen stapvoets en 160 km/u. Naargelang de functie binnen de begeleiding zijn tussensprints (acceleratie) van essentieel belang bij een verkeerstechnische begeleiding. Onder andere worden de motorfietsen ingezet voor het begeleiden van hoogwaardigheidsbekleders, VIP’s (al dan niet met hoge dreiging), wielerkoersen, nucleaire transporten, ambulances, transporten van Nationaal belang en hoog risico gedetineerden.” – politie aanbestedingsdocument.

Kenmerken begeleidingsmotorfietsen politie volgens aanbesteding :
Zware motorfiets;
Begeleidingen over autosnelwegen naar stedelijk gebied;
Communicatie is zeer belangrijk onderweg en vindt altijd rijdend plaats;
Meer kuipbescherming;
Binnen en buiten bebouwde kom;
Op snelwegen;
Stapvoets kunnen rijden waarbij de rechtuit stabiliteit gewaarborgd blijft;
Probleemloos anderhalf uur achtereen met een constante snelheid van 160 km/u kunnen rijden;
Probleemloos binnen een tijdsbestek van 6 uur minimaal 60 keer kan accelereren van een 0 tot minimaal 220 km/u. Ook nadat de motorfiets enkele minuten stationair heeft staan draaien;
In genoemd tijdsbestek moet ook de acceleratie van 160 tot minimaal 210 km/u probleemloos zijn en blijven;
Geijkte snelheid van meer dan 210 km/u kunnen halen en vasthouden;
Voornamelijk een werkplek en geen voertuig om naar een melding te rijden.


Bron: Nieuwsmotor.nl

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief