Slachtoffer identiteitsfraude

Gepubliceerd op: 21-1-2025

Identiteit Kim gestolen, telefoon staat roodgloeiend: 'Hebben wij van u een camper gekocht?'
Bij de verkoop van haar camper via Autoscout is de identiteit van Kim in juni gestolen. Sinds 2 januari staat haar telefoon roodgloeiend en ontvangt ze vragen van anderen of zij degene is aan wie ze hun auto aan het verkopen zijn. Ze is niet de enige, alleen al vorig jaar werden er duizenden mensen slachtoffer van identiteitsfraude. "Er is echt een guerrilla-actie bezig onder mijn naam."

"Dagelijks krijg ik tientallen berichten en telefoontjes van argwanende, attente of boze mensen, die mij willen waarschuwen, verifiëren of ter verantwoording willen roepen. Het is pijnlijk en heel tijdrovend", zegt Kim tegen RTL Nieuws. 

Van januari tot aan december 2024 kwamen er bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude 6774 meldingen binnen van mensen die vrezen slachtoffer te zijn. Volgens de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens heeft identiteitsfraude verregaande gevolgen. Zo raken mensen in de schulden en worden ze soms zelfs gedwongen hun huizen te verkopen. Zo ver is het bij Kim gelukkig nog niet. "Ik zit er nu nog middenin, of er schulden zijn gemaakt op mijn naam, weet ik nog niet", legt ze uit.

Kim is niet haar echte naam, ze wil niet met naam en toenaam worden genoemd omdat identiteitsfraude volgens haar 'iets doet met de betrouwbaarheid van je naam'. "Het is heel intens en als je dit meemaakt, heb je het gevoel dat er iets onbetrouwbaars om je heen hangt, terwijl je zelf niets verkeerds hebt gedaan", zegt Kim. Desondanks vindt ze dat haar verhaal moet worden verteld, om anderen te waarschuwen.

Verkoop camper
Kim en haar man wilden eind juni hun camper online verkopen via de autoverkoopsite Autoscout. Ze raakte in contact met een koper, die zei uit Duitsland te komen maar in Nederland te werken. Verkoper en koper onderhielden via de mail contact. "Elk mailtje werd in keurig Nederlands beantwoord. Ik denk achteraf gezien dat ze daar ChatGPT voor gebruikten", vertelt Kim.

De 'koper' stuurt haar een getekend contract van Autoscout toe, met een kopie van zijn paspoort. "We zijn echt niet dom, maar we dachten als hij een kopie van zijn paspoort stuurt dan kunnen we dit vertrouwen." Kim en haar man tekenden het contract, gaven hun IBAN-nummer en stuurden ook een kopie van haar paspoort mee. 

"Daarna kregen we allemaal officiële mailtjes van het transportbedrijf, dat de camper in Nederland op zou komen halen."

'Andere slachtoffers met mijn ID'
De alarmbellen gingen pas af toen het stel een 'mail' ontving van de Duitse bank, dat er een bedrag gereserveerd stond voor hen en dat dat vrijgegeven zou worden als ze even 700 euro over zouden maken. "Toen dachten we shit, dit is fraude. We hebben niet op de link geklikt en de camper aan een ander verkocht en dachten eigenlijk dat de zaak daarmee was afgedaan. Totdat ik op 2 januari wakker werd met allemaal berichten in mijn telefoon en een telefoon die maar af blijft gaan."

Mensen vragen haar wanhopig of ze net hun auto aan haar hebben verkocht. "Ik vind het echt heel erg dat er met een kopie van mijn paspoort nu andere slachtoffers worden gemaakt. Er is echt een guerrilla actie bezig onder mijn naam. Maar wantrouw het aub als iemand ongevraagd jou een kopie van zijn paspoort stuurt. Voor de verkoop van een auto is het niet eens nodig, kom ik nu achter."

Laat je niet kopiëren, is haar boodschap. "Ik vind echt dat we beter gewaarschuwd moeten worden, wanneer je wel of niet verplicht bent een kopie van je paspoort mee te geven", zegt ze.

Reactie AutoScout24:
Autoscout zegt bekend te zijn met deze case en heeft Kim aangeraden om bij de politie aangifte te doen. "Dit adviseren wij standaard in gevallen van identiteitsfraude. Als online platform doen wij er alles aan om fraude te voorkomen en bezoekers hierover preventief te informeren. Het is erg vervelend om te zien dat ondanks alle inspanningen van ons en andere organisaties, toch nog online fraude plaatsvindt", zegt de woordvoerder van AutoScout24. 

De online verkoopsite geeft aan online fraude zeer serieus te nemen. "We doen er alles aan om dit op onze platformen te voorkomen. Onder meer door continue monitoring van vreemde bewegingen op ons platform en educatie richting gebruikers", aldus de woordvoerder.

Wat moet je doen als je slachtoffer identiteitsfraude bent?
Geef nooit zomaar je identiteitsbewijs af. Laat je toch een kopie van je paspoort, identiteitskaart of rijbewijs maken? Maak dan een veilige kopie en dek overbodige gegevens af, zoals je burgerservicenummer (BSN). Een kopie van je ID veilig versturen kan via de Rijksoverheid app: KopieID-app.

Slachtoffers kunnen volgens de woordvoerder van Ministerie van Binnenlandse Zaken het beste terecht bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Het CMI ondersteunt slachtoffers bij het oplossen van de gevolgen van identiteitsfraude. Wanneer nodig schakelt het CMI de Belastingdienst, de politie of de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) in.

Als je vermoedt dat je slachtoffer bent van identiteitsfraude, moet je direct een aantal maatregelen nemen. In veel gevallen is het verstandig om direct je bank te informeren en aangifte te doen bij de politie.
Verzamel altijd zoveel mogelijk bewijs van vermoedelijke identiteitsfraude. Denk hierbij aan kopieën van bankafschriften, brieven van incassobureaus
Betaal niet aan het incassobureau als je niets met de kosten te maken hebt gehad. Meld dit aan het incassobureau en voeg toe dat je aangifte bij de politie gaat doen.
Praten met Slachtofferhulp over de oplichting kan helpen om te verwerken wat je hebt meegemaakt.
Met de iKCHECK app van Slachtofferhulp verklein je de kans op identiteitsfraude. Als je geregistreerd bent, krijg je een melding zodra je gegevens gebruikt worden. Herken je de melding niet, dan kun je actie ondernemen via de app.
Bron: Rijksoverheid

 

Bron: RTL Nieuws

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief