Geen wachtrijen op Schiphol komende zomer, wél nieuw personeel nodig

Gepubliceerd op: 13-3-2024

Komende zomer verwacht Schiphol geen ellenlange wachtrijen door grote personeelstekorten, toch zijn er veel nieuwe medewerkers nodig. Daarom was er afgelopen weekend een banenmarkt om die nieuwe horecamedewerkers, technici of beveiligers te werven. Hoewel Schiphol zegt dat de situatie 'op orde' is, vreest vakbond De Unie dat de problemen op lange termijn nog niet zijn opgelost. 

De openstaande vacatures lopen uiteen van luchthavenbeveiliger, magazijnmedewerker of logistiek medewerker tot onderhoudstechnicus, bagagemedewerker of buschauffeur. Ook (grond)stewards en stewardessen worden gezocht. "Als we kijken naar de komende periode, ziet het er goed uit, maar er zijn altijd mensen nodig", vertelt Francien David, directeur Luchtvaart Community Schiphol. 

Vakbond De Unie vindt dat er te veel op korte termijn wordt gedacht. "Er moet een langetermijnvisie komen. Vooral de uitstroom is gigantisch en dat komt door de soms zware arbeidsomstandigheden, maar ook omdat er geen perspectief is", zegt vakbondsvoorzitter Reinier Castelein van De Unie. 

Loopbaan
De uitstroom op Schiphol is al jaren een probleem. Vorig jaar werden er miljoenen euro's uitgegeven om nieuwe beveiligers binnen te harken. Ook was er een groot tekort aan bagagemedewerkers. 

Het afgelopen jaar werden stappen gezet om arbeidsomstandigheden en -voorwaarden te verbeteren. De lonen van de beveiligers en bagagemedewerkers gingen omhoog en er kwamen tilhulpen. 

En dat werd tijd, vindt ook Lennie Pastor die al 34 jaar voor schoonmaak- en beveiligingsbedrijf Vebego werkt op Schiphol.  "In de drukste periodes hadden we tekorten en dat zorgde voor de vaste mensen voor een hoge werkdruk", vertelt hij. Op de banenmarkt werft hij voor zijn werkgever met veel enthousiasme nieuwe collega's. "We kunnen veel nieuwe mensen gebruiken."

Vakbondsvoorzitter Castelein gelooft dat werkgevers meer samen moeten werken en een loopbaan moeten aanbieden, in plaats van een baan. "Zodat je als je het na een jaar of drie zat bent, weer een mooie stap kunt maken binnen de luchthaven. En van horecamedewerker bijvoorbeeld kunt doorgroeien naar grondstewardess. Of van beveiliger naar Marechaussee", zegt hij. 

Op de banenmarkt staat ook bagageafhandelaar Viggo met een kraampje met verschillende medewerkers. HR-manager Edwin van der Linden vertelt dat het bedrijf veel heeft gedaan om het aantrekkelijker te maken om bij het bedrijf te werken. 

"Het werk is fysiek minder zwaar door de tilhulpen en de lonen zijn gestegen. Maar we willen ook een prettige werkgever zijn, we doen veel aan sfeer en gezelligheid, zoals gezonde maaltijden aanbieden voor een leuke prijs, blikjes drinken tegen inkoopprijs, of ijsjes aanbieden op een warme dag," aldus Van der Linden. 

Nieuwe klagers
Of de gratis ijsjes nieuwe medewerkers moeten gaan opleveren, moet nog blijken. Investeren in de medewerkers kan volgens de vakbond op meerdere vlakken interessant zijn voor de luchthaven. 

Hij gelooft dat medewerkers die Schiphol ontevreden verlaten, namelijk een algeheel negatief beeld over Schiphol vormen. "Een groot deel van de werknemers woont in de buurt van Schiphol. Je ziet dan het aantal klachten over Schiphol ook toenemen."

Bij de banenmarkt zijn er in ieder geval weer wat mensen enthousiast gemaakt. "Ik heb al wat leuke baantjes gezien; catering of schoonmaak", vertelt een bezoekster. "Ik ga thuis nog even rustig online bekijken wat ik leuk vind en dan 'shooten'."

 

Bron: NH Nieuws

Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de wekelijkse nieuwsbrief