Gepubliceerd op: 6-11-2024
Terugkeer grenscontroles roept weerstand op in West-Brabant (en ook over de grens): ‘Ze lossen niets op’
Flink wat Nederlanders mogen dan wat zien in de herinvoering van grenscontroles, in West-Brabant overheerst vooral ongeloof, scepsis én kritiek. En niet alleen aan deze kant van de grens. ‘Zijn ze in Den Haag soms zotgedraaid?’
Op de grens van Galder en Meersel-Dreef herinneren ze het zich nog maar al te goed, de containers die tijdens de coronaperiode de grenzen blokkeerden. ,,Daar werden we op zijn zachtst gezegd niet vrolijk van", zegt Rolf Foesenek, mede-eigenaar van Elektro World Van Boxel, op luttele meters van de grens met België. Nu weet hij ook wel dat nieuwe grenscontroles lang niet zo rigoureus zullen uitpakken, ,,maar ik zie er niets in. Ze lossen niets op”.
Vlak over de grens staan Nico Daems en Johan van Riel in de tuin te werken. De Vlamingen schiet in de lach als ze het woord grenscontrole horen. ,,Meneer, dat is toch een lachertje", vindt Daems.
,,Als mensen stiekem de grens over willen en het kan niet hier, dan gaan ze wel ergens anders naartoe. Je ziet nu al dat veel verkeer bij Hazeldonk eraf gaat en binnendoor via Meersel-Dreef naar Ulvenhout rijdt. Zo ontwijken vrachtwagenchauffeurs de files, maar er zullen ook drugskoeriers tussen zitten. Die pak je straks echt niet.”
Bos- en zandweggetjes
In het vorige maand bereikte Haagse akkoord over een pakket asielmaatregelen staat onder meer dat er vanaf eind november controles aan de grens met België en Duitsland komen. Deze controles zijn bedoeld om een afschrikwekkend effect te hebben op migranten die illegaal de grens met Nederland willen oversteken.
Een recente peiling laat zien dat iets meer dan de helft van de Nederlanders positief is over de maatregel. Maar burgemeester Mark Buijs van Roosendaal ziet het nog niet direct voor zich: grenscontroles, hoe dan? ,,Alleen al onze gemeente telt dertien verharde grensovergangen”, rekent hij voor. ,,En dan heb ik het nog niet over de vele bos- en zandweggetjes.”
Terugkeer grenscontroles roept weerstand op in West-Brabant (en ook over de grens): ‘Ze lossen niets op’
Flink wat Nederlanders mogen dan wat zien in de herinvoering van grenscontroles, in West-Brabant overheerst vooral ongeloof, scepsis én kritiek. En niet alleen aan deze kant van de grens. ‘Zijn ze in Den Haag soms zotgedraaid?’
Op de grens van Galder en Meersel-Dreef herinneren ze het zich nog maar al te goed, de containers die tijdens de coronaperiode de grenzen blokkeerden. ,,Daar werden we op zijn zachtst gezegd niet vrolijk van", zegt Rolf Foesenek, mede-eigenaar van Elektro World Van Boxel, op luttele meters van de grens met België. Nu weet hij ook wel dat nieuwe grenscontroles lang niet zo rigoureus zullen uitpakken, ,,maar ik zie er niets in. Ze lossen niets op”.
Vlak over de grens staan Nico Daems en Johan van Riel in de tuin te werken. De Vlamingen schiet in de lach als ze het woord grenscontrole horen. ,,Meneer, dat is toch een lachertje", vindt Daems.
,,Als mensen stiekem de grens over willen en het kan niet hier, dan gaan ze wel ergens anders naartoe. Je ziet nu al dat veel verkeer bij Hazeldonk eraf gaat en binnendoor via Meersel-Dreef naar Ulvenhout rijdt. Zo ontwijken vrachtwagenchauffeurs de files, maar er zullen ook drugskoeriers tussen zitten. Die pak je straks echt niet.”
Bos- en zandweggetjes
In het vorige maand bereikte Haagse akkoord over een pakket asielmaatregelen staat onder meer dat er vanaf eind november controles aan de grens met België en Duitsland komen. Deze controles zijn bedoeld om een afschrikwekkend effect te hebben op migranten die illegaal de grens met Nederland willen oversteken.
Een recente peiling laat zien dat iets meer dan de helft van de Nederlanders positief is over de maatregel. Maar burgemeester Mark Buijs van Roosendaal ziet het nog niet direct voor zich: grenscontroles, hoe dan? ,,Alleen al onze gemeente telt dertien verharde grensovergangen”, rekent hij voor. ,,En dan heb ik het nog niet over de vele bos- en zandweggetjes.”
Ik denk dat ze in Den Haag beetje zotgedraaid zijn
Marc van Aperen , burgemeester Hoogstraten
Wat Buijs vooral zorgen baart is dat ‘het gedoe’ weer terugkeert bij de grens. ,,De gemiddelde Nederlander zal vanuit veiligheidsgevoel niet zoveel problemen hebben met grenscontroles. Tot het moment dat ze in de file staan als ze even bij familie of kennissen net over de grens op bezoek willen die net over de grens wonen.’’
Buijs noemt de vele forenzen in zijn gemeente die dagelijks naar België en weer terug reizen. Buijs: ,,En dat geldt natuurlijk ook voor de Vlaamse forenzen. We doen deze groep echt tekort als ze straks iedere dag geconfronteerd worden met langere reistijden voor hun woon-werkverkeer.’’
Spierballengerol
De burgemeester van Roosendaal is niet de enige met kritiek. Al zijn collega’s van de West-Brabantse grensgemeenten zijn mordicus tegen de herinvoering. En dat geldt ook voor hun Vlaamse ambtgenoten, zoals burgemeester Marc Van Aperen van Hoogstraten.
,,Ik snap niet dat ze eraan denken om grenscontroles in te voeren, terwijl beide landen al zoveel jaren goed samenwerken. Bovendien, we hebben 29 grensovergangen tussen Hoogstraten en Zundert, Alphen-Chaam en Baarle-Nassau. Om die allemaal te bewaken, daar hebben jullie de mankracht helemaal niet voor.”
Nee, schampert de Vlaming die eind deze maand afscheid neemt als burgemeester omdat hij met pensioen gaat: ,,Dit is een heel slecht idee, ik denk dat ze in Den Haag een beetje zotgedraaid zijn. We moeten in Europa dit soort spierballengerol niet willen.”
De burgemeesters staan met hun afkeer van de controles niet alleen. Transporteurs, logistiek dienstverleners en zelfs vertegenwoordigers van de Koninklijke Marechaussee zetten hun vraagtekens bij de haalbaarheid, de effectiviteit en de gevolgen van het besluit om ergens eind deze maand al met de grenscontroles te beginnen.
Kosten van een werkweek
AB Sneltransport uit Oosterhout, dat dagelijks vrachtwagens op de weg heeft naar met name Duitsland en Polen, vreest fors meer kosten. ,,Een van onze chauffeurs kwam laatst terug uit Polen en werd in Duitsland twee keer gecontroleerd. Dat kost uren als je pech hebt. Allemaal tijd die wel betaald moet worden", foetert medewerker Dennis de Jong.
Bjorn Baks van transportbedrijf Mila uit Bavel becijfert snel wat de controles zijn bedrijf kunnen gaan kosten. ,,Stel dat je morgen met twintig wagens de grens overgaat. En stel dat elk voertuig een uur wordt opgehouden. Dat is veertig uur extra, gelijk aan de kosten van een werkweek – en dat elke dag. Tel uit je winst.”
Mila, met veertig vrachtwagens een middelgrote transporteur, heeft volgens Baks gelukkig voldoende buffer om die extra kosten op te vangen. ,,Maar voor de eenpitters in onze branche, die het vaak toch al moeilijk hebben, hou ik echt mijn hart vast.”
Vrachtverkeer ontzien
Volgens brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) kan de financiële schade voor de hele sector oplopen tot wel 75 miljoen euro per maand aan directe schade. Dat bedrag is nog exclusief de extra kosten die ontstaan wanneer vrachtwagens door vertraging hun aansluiting missen, zoals de boot in Hoek van Holland naar Engeland.
TLN pleit daarom voor een voorrangsregeling voor vrachtverkeer. Bestuursvoorzitter Elisabeth Post: ,,Als vrachtverkeer voorrang kan krijgen, kunnen we de economische impact beperken. We roepen de overheid op om het vrachtverkeer te ontzien bij grenscontroles en samen met de transportsector naar oplossingen te zoeken.”
Baks van transportbedrijf Mila ziet zo’n regeling wel zitten. ,,Vergelijk het met de péage in Frankrijk. Daar moet je als toerist vaak in de rij staan, maar verkeer met een tolbadge kan redelijk eenvoudig via een ander poortje doorrijden. Zoiets zouden ze voor het vrachtvervoer ook moeten regelen.”
350 grensovergangen: hoe ga je die controleren?
Bij de marechaussee overheerst ook al de twijfel. Sven Schuitema, voorzitter van marechausseevakbond (Marver):,,Het is nog vaag wat er gaat gebeuren. Men wil strengere grenscontroles, maar wat is streng? Dat weten wij als vakbond op dit moment ook niet. Wat is maximaal haalbaar, lastig om te zeggen. Al die grensovergangen, er zijn er meer dan 350 in ons land, hoe ga je die controleren? Er zijn hooguit steekproeven mogelijk.”
Dat is ook wat ondernemer Rolf Foesenek uit grensdorp Galder denkt: ,,Mobiele patrouilles die onaangekondigd controles uitvoeren, zouden misschien nog wel zin kunnen hebben. Als je ergens een hele dag blijft staan, wachten mensen gewoon tot je weg bent om de grens over te steken.”
Bron: BN De Stem
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!
Johan Reinholtd zoekt collega's
Terugkeer grenscontroles roept weerstand op in West-Brabant
Minder slachtoffers maar mensenhandel blijft aandacht vragen
Arrestaties in trein op Schiphol na melding vuurwapen
Succesvolle internationale actiedag verborgen ruimtes