Gepubliceerd op: 20-11-2024
Nederlandse criminelen faciliteren levensgevaarlijke migrantensmokkel naar VK: ’Het is een goudmijn voor ze’
Amsterdam - Criminele organisaties gebruiken Nederland als plek om levensgevaarlijke migrantensmokkel naar het Verenigd Koninkrijk voor te bereiden. Hier worden bootjes en andere spullen verhandeld, die daarna worden gebruikt voor de overtocht op zee.
Volgens het Openbaar Ministerie wordt Nederland als plek gebruikt om de levensgevaarlijke migrantensmokkel naar het Verenigd Koninkrijk voor te bereiden.
Dat stelt het Openbaar Ministerie. ,,Denk aan de aanschaf, opslag en het transporteren van nautische goederen, zoals zwemvesten, rubberboten, buitenboordmotoren en jerrycans met brandstof,” vertelt Petra Hoekstra, landelijk Officier van Justitie. Ook worden illegale migranten hier tijdelijk gehuisvest, in huurhuizen of een azc, tot ze naar Frankrijk of België worden gebracht voor de overtocht.
Bij de levensgevaarlijke reis overleden dit jaar al 70 mensen. Het is het dodelijkste jaar in de boeken, aldus de Verenigde Naties.
Smokkelaars maken reclame voor overtocht op sociale media
Via sociale media maken de smokkelaars doodleuk reclame voor de overtocht, alsof het een heel gewoon product is: bijvoorbeeld door filmpjes te plaatsen van lachende en zwaaiende illegale migranten in bootjes. ,,Het is een goudmijn voor ze.”
In de strijd tegen de smokkel van migranten naar het Verenigd Koninkrijk vraagt het Openbaar Ministerie de maritieme sector om hulp: „Meld verdachte situaties, zodat we geraffineerde criminele organisaties in een vroeg stadium kunnen proberen te stoppen.”
Het OM loopt vanaf vandaag rond op de Metstrade, de grootste maritieme vakbeurs ter wereld. In de Amsterdamse RAI is tot donderdag alles te vinden wat te maken heeft met de bouw van boten: van motoren tot verlichting en van communicatiesystemen tot ankers en touwen. Wie daarin ook geïnteresseerd zijn: mensensmokkelaars.
Voorbereidingshandelingen
„We zien dat Nederland door criminele netwerken wordt gebruikt bij de voorbereidingshandelingen van mensensmokkel. Denk aan de aanschaf, opslag en het transporteren van nautische goederen, zoals zwemvesten, rubberboten, buitenboordmotoren en jerrycans met brandstof”, vertelt Petra Hoekstra, landelijk officier van justitie, gespecialiseerd in mensensmokkel. „Vanuit ons land of Duitsland worden die goederen dan naar de Franse kust gereden, waar migranten klaarstaan om aan boord te gaan.”
De route van Frankrijk of België naar Groot-Brittannië wordt nog steeds veel gebruikt door smokkelaars en illegale migranten, ondanks strengere controles. Daarbij nemen de smokkelaars steeds meer risico’s, merkt het OM: behalve dat ze migranten in vrachtwagens of treinen stoppen, sturen ze hen ook in krakkemikkige opblaasbare bootjes het water op.
’Dodelijkste jaar’
Elke week maken gemiddeld zo’n tweeduizend mensen de oversteek van het Europese vasteland naar het Verenigd Koninkrijk – een levensgevaarlijke reis waarbij dit jaar zeventig mensen overleden. Volgens de Verenigde Naties is 2024 nu al het ’dodelijkste jaar’ in de boeken. „Dat maakt die smokkelaars niets uit, weten we uit tapgesprekken”, zegt Hoekstra.
Voor mensensmokkelaars is het bovenal een lucratieve business: wanhopige migranten betalen tot wel 6000 euro per persoon voor de overtocht. De kosten van de aanschaf van bootjes, brandstof en wat zwemvesten valt daarbij in het niet. „Het is een goudmijn voor ze.”
Smokkelaars blijven vaak op afstand van het proces, regelen onder meer vanuit Nederland de logistieke riedel, vertelt Hoekstra. „Zo blijft de pakkans klein. Er zit bijvoorbeeld ook geen bestuurder in die bootjes, eenmaal op zee moeten de migranten het zelf zien te redden.”
Woonachtig in Nederland
Het zijn vaak grote, geraffineerde criminele organisaties, die grensoverschrijdend te werk gaan, schetst Hoekstra. „Er zijn mensen die bootjes en materiaal zoeken, die valse paspoorten of visums regelen of die spullen rondrijden. Ze wisselen geregeld van functie, gaan fluïde te werk. Sommigen wonen gewoon in Nederland.”
Via sociale media maken de smokkelaars doodleuk reclame voor de overtocht, alsof het een gewoon product is: bijvoorbeeld door filmpjes te plaatsen van lachende en zwaaiende illegale migranten in bootjes. „Verder komen ze vooral via mond-tot-mondreclame uit bij smokkelaars.”
Om de criminele organisaties aan te pakken, is het essentieel om ze in een vroeg stadium in de gaten te krijgen. „Daarbij hebben we wel alle hulp nodig”, aldus Hoekstra.
Grote order
En dus vraagt het OM, samen met de Koninklijke Marechaussee en de Britse National Crime Agency, aan de maritieme sector om verdacht gedrag van handelaren te melden. Bijvoorbeeld als iemand een grote order moeilijk kan uitleggen of als bestellingen in anonieme loodsen in Duitsland moeten worden afgeleverd. Sommige mensensmokkelaars zijn zo ’naarstig op zoek’ naar bootjes, dat ze ook particulieren op websites als Marktplaats benaderen, weet Hoekstra.
„We vragen de maritieme sector om ons te helpen de criminelen te pakken. We willen dat handelaren in nautische goederen zich ervan bewust zijn dat deze kunnen worden gebruikt bij risicovolle mensensmokkel. We vragen hun alert te zijn op indicatoren voor mensensmokkel en verdachte situaties te melden, wat gelukkig al regelmatig gebeurt.”
Aanhouding
Vorige week nog werd een 44-jarige Turkse man aangehouden op Schiphol op verdenking van grootschalige leveringen van materiaal aan mensensmokkelaars.
Bron: De Telegraaf
Als SMC'er ontvangt u zes keer per jaar het rijk geïllustreerde tijdschrift Marechaussee Contact.
Meld u meteen aan om mee te doen!
Rechercheurs van de marechaussee onderzoeken oorlogsmisdrijven in Oekraïne
Nederlandse criminelen faciliteren levensgevaarlijke migrantensmokkel naar VK
Koud avondmaal na aanhouding maaltijdbezorger in Apeldoorn
Nederlandse Krijgsmacht ontvangt prestigieuze Carnegie Wateler Vredesprijs
Marechaussee deelt boetes uit bij verkeerscontrole op luchthaven